Ads

Lupa bilangan rakaat dalam solat ?

LUPA RAKAAT SOLAT ?



Pernah berlaku di antara kita "TERLUPA BILANGAN RAKAAT" terutamanya ketika solat 4 rakaat, Nabi SAW telah mengajar kita bagaimana hendak mengatasi masalah tersebut di dalam hadis bagainda daripada Abdurrahman bin 'Auf.[1]

1) Jika dia tidak memiliki keyakinan sama ada dia berada di dalam rakaat ke 3 atau 4 (dalam solat Zohor, Asar, Isyak) rakaat ke 2 atau 3 (dalam solat Magrib) rakaat pertama atau ke 2 (dalam solat Subuh) maka perlulah dia memilih rakaat yang paling sedikit (memilih rakaaat yang berwarna merah).

2) Sesudah dia memilih rakaat yang sedikit, maka perlulah dia meneruskan solatnya seperti biasa sehingga tasyahhud akhir.

3. Apabila susah selesai melakukan tasyahhud akhir maka perlulah dia melakukan sujud sahwi (sujud sebanyak 2 kali) sebelum memberi salam. Sesudah melakukan sujud sahwi barulah boleh dia memberikan salam seperti biasa.

4) Tiada bacaan khusus di dalam sujud sahwi. Dia atau membaca tasbis, atau membaca seperti sujud biasa [subha narabial 'al la wabihamdih] adalah sudah memadai.


No comments:

Post a Comment

Post ads